ΠΕΡΙ ΛΙΓΝΙΤΟΣΗΜΟΥ Ο ΛΟΓΟΣ


ΔΗΜΟΣ  ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ
Αριθμός Απόφασης   179/2011
Απόσπασμα 
Από το Πρακτικό της αριθμ.  15/2011 συνεδρίασης 
του Δημοτικού Συμβουλίου. 
ΘΕΜΑ: Περί κατανομής διάθεσης και καταβολής του Τέλους Ανάπτυξης Βιομηχανικών 
Περιοχών Παραγωγής Ηλεκτρικού Ρεύματος,  επιβολής τέλους εξόρυξης λιγνίτη 
(λιγνιτόσημο), επαναπόδοσης των εδαφών και αξιοποίησης ανενεργών υποδομών. 
Στη Μεγαλόπολη και στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου σήμερα 
την έκτη (6η) του μήνα  Ιουνίου του έτους 2011 ημέρα Δευτέρα και ώρα 7.00 μ.μ. συνήλθε σε 
τακτική συνεδρίαση το Δημοτικό Συμβούλιο Μεγαλόπολης μετά την από 8503/02-06-2011 
έγγραφη πρόσκληση του  Προέδρου,  που επιδόθηκε σε καθένα από τους Δημοτικούς 
Συμβούλους χωριστά σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 67 του Ν. 3852/2010 «Νέα 
Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και  της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα 
Καλλικράτης». 
Και αφού διαπιστώθηκε ότι υπάρχει νόμιμη απαρτία δεδομένου ότι σε σύνολο 27 μελών 
ευρέθησαν παρόντα  24, ήτοι: 
Παρόντες                                                          Απόντες 
1. Κάβουρας Αναστάσιος, Πρόεδρος     1. Γκρίτζαλης Ιωάννης 
2. Γαλάνη Δέσποινα                                  2. Κλουκίνας Γεώργιος 
3. Δράκος Κανέλλος                                  3. Φουσέκης Ιωάννης 
4. Δημόπουλος Χρήστος 
5. Μερζιώτης Βασίλειος 
6. Σμυρνής Θεόδωρος 
7. Τζεβελέκος Σπυρίδων 
8. Μαρκολέφας Ιωάννης 
9. Λύγουρη  Ειρήνη 
10. Κούτσουρας Νικόλαος 
11. Καρατζαφέρης Φώτιος 
12. Κανέλλος Βασίλειος 
13. Τσέκερης Γρηγόριος 
14. Μάντης Νικόλαος 
15. Τσιριγώτης Σπυρίδων 
16. Μιχόπουλος Κωνσταντίνος 
17. Μανιάτης Χρήστος 
18. Βλασόγιαννης Παναγιώτης 
19. Ρουμπαλάς Γεώργιος 
20. Αθανασόπουλος Σταύρος 
21. Νικητόπουλος Παναγιώτης 
22. Κουρέτας Γεώργιος 
23. Κερκεμέζος Ηλίας 
24. Παγανός Κωνσταντίνος 
     Απών Πρόεδρος Δημοτικής Κοινότητας Μεγαλόπολης 
1 . Κασσελούρης Χρήστος 
        Παρόντες Πρόεδροι & Εκπρόσωποι Τοπικών Κοινοτήτων 
1 Τζιαμουράνης Θεόδωρος, Τ.Κ. Ακόβου 
2 Μπονάρος Αθανάσιος, Τ.Κ.Ανεμοδουρίου 
3 Τζεβελέκος Παναγιώτης , Τ.Κ.  Ανω Καρυών 
4 Μπουγάς Παναγιώτης, Τ.Κ. Βάγγου 
5 Αλεβίζου Δήμητρα, Τ.Κ. Βελιγοστής 
6 Σπυρακόπουλος Βασίλειος, Τ.Κ. Καριταίνης 
7 Νικολακόπουλος Θεόδωρος, Τ.Κ. Λεονταρίου 
8 Πριλίγκος Δημήτριος, Τ.Κ. Μακρυσίου 
9 Τσούτσουρα Ευσταθία, Τ.Κ. Μαυριών 
10 Σπυρόπουλος Παναγιώτης, Τ.Κ. Παραδεισίων 
11 Αντωνόπουλος Αναστάσιος, Τ.Κ. Τουρκολέκα 
12 Βρεττός Βασίλειος, Τ.Κ. Τριλόφου 
13 Δημόπουλος Γεώργιος, Τ.Κ. Τριποτάμου 
14 Γιαννακόπουλος Ιωάννης, Τ.Κ. Φαλαισίας 
      Απόντες Πρόεδροι & Εκπρόσωποι Τοπικών Κοινοτήτων 
1 Χρονοπούλου Βασιλική, Τ.Κ. Γραικού 
2 Μαρίνης Σπυρίδων, Τ.Κ. Ρουτσίου 
Ο Δημοτικός Σύμβουλος της πλειοψηφίας κ. Κλουκίνας, ο οποίος  προσήλθε  στη 
συνεδρίαση κατά τη συζήτηση του 2ου θέματος εκτός ημερήσιας διάταξης, κατά τη λήψη της 
παρούσας απόφασης,  ήταν  παρών.  
Ο Δημοτικός Σύμβουλος της μείζονος μειοψηφίας κ. Μιχόπουλος, ο οποίος προσήλθε 
στη συνεδρίαση και αποχώρησε κατά τη συζήτηση του 2ου θέματος εκτός ημερήσιας διάταξης, 
κατά  τη  λήψη της παρούσας απόφασης,  ήταν απών. 
  Ο Δημοτικός Σύμβουλος της μείζονος μειοψηφίας  κ. Αθανασόπουλος, ο οποίος 
προσήλθε στη συνεδρίαση και αποχώρησε κατά τη συζήτηση του 34ου θέματος  της ημερήσιας 
διάταξης,  κατά  τη  λήψη της παρούσας απόφασης,  ήταν  παρών.  
Στη συνεδρίαση μετείχε ο Δήμαρχος κ. Παναγιώτης Μπούρας, ο οποίος νομίμως είχε 
κληθεί, σύμφωνα  με  τις  διατάξεις  του  άρθρου  67  παρ. 6 του Ν. 3852/2010. 
Για την τήρηση των πρακτικών παραβρέθηκε η υπάλληλος του Δήμου Κούτσουρα 
Αθανασία, που ορίστηκε με την αριθμ. 161/2011  Απόφαση  του Δημάρχου. 
Ο Πρόεδρος κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου παρουσία 
του κ. Δημάρχου και των Προέδρων των Τοπικών Συμβουλίων του Δήμου Μεγαλόπολης,  οι 
οποίοι νομίμως είχαν  κληθεί και έδωσε το λόγο στον κ. Δήμαρχο,  ο οποίος ζήτησε τη συζήτηση 
του 2ου θέματος εκτός ημερήσιας διάταξης  «Περί κατανομής διάθεσης και καταβολής  του 
Τέλους Ανάπτυξης Βιομηχανικών Περιοχών Παραγωγής Ηλεκτρικού Ρεύματος, επιβολής 
τέλους εξόρυξης λιγνίτη (λιγνιτόσημο), επαναπόδοσης των εδαφών και αξιοποίησης 
ανενεργών υποδομών»  και τη λήψη απόφασης για το θέμα αυτό. 
Την Πέμπτη στις 2/06/2011 οι Δήμαρχοι των ενεργειακών Καλλικρατικών Δήμων και οι 
Περιφερειάρχες των Περιφερειών στις Περιφερειακές Ενότητες των οποίων εντάσσονται οι 
νομοί Αρκαδίας, Φλώρινας και Κοζάνης  στους οποίους ανήκουν οι δικαιούχοι ενεργειακοί 
Δήμοι, είχαμε μία  συνάντηση στο Υπουργείο ΥΠ.Ε.Κ.Α. με τον Υφυπουργό κ. Μανιάτη, στην 
οποία φάνηκε η πρόθεση του Υπουργείου να προχωρήσει άμεσα στην έκδοση νέας Υπουργικής 
Απόφασης για την κατανομή και τη διάθεση του Τέλους και να μοιράσει ποσοστό και στους 
Περιφερειάρχες. Για το λόγο αυτό προτείνεται άμεσα η  συζήτηση του θέματος εκτός ημερήσιας 
διάταξης, λόγω του κατεπείγοντος,  προκειμένου με απόφαση  από το Δημοτικό Συμβούλιο 
απαιτήσουμε την κατανομή και τη διάθεση του Τέλους και την διαχείρισή του από τους 
ενεργειακούς Δήμους και όσον αφορά το Νομό Αρκαδίας  το μοναδικό ενεργειακό Δήμο 
Μεγαλόπολης στα διοικητικά όρια του οποίου γίνεται η λειτουργία των λιγνιτικών Μονάδων 
Παραγωγής Ηλεκτρικού Ρεύματος. 
Ο  Δημοτικός  Σύμβουλος  κ. Τσιριγώτης,  επικεφαλής  της  μείζονος 
μειοψηφίας, είπε ότι: Επανειλημμένως έχουμε ζητήσει τη συζήτηση του θέματος σε τακτική 
συνεδρίαση, δεν ξέρω πόσο είναι τώρα τόσο σοβαρό α συζητηθεί εκτός ημερησίας, να το φέρετε αύριο σε έκτακτη συνεδρίαση προκειμένου να ενημερωθούμε. Επειδή με τις καινούριες διατάξεις υπάρχει υποχρέωση για ανάρτηση στο διαδίκτυο και διαβούλευση  να έρθουμε τότε να το συζητήσουμε όταν θα είναι σε δημόσια διαβούλευση. Προτείνω να γίνει η συζήτηση δύο μέρες 
μετά σε έκτακτη συνεδρίαση. 
Ο  Δήμαρχος κ. Παναγιώτης Γ. Μπούρας είπε ότι, το θέμα πρέπει να συζητηθεί, είναι 
επείγον. Η αναβλητικότητα εξυπηρετεί άλλους σκοπούς και θα ευνοήσει τις συνθήκες που 
βολεύουν κάποιους. Η στάση αντιμετώπισης της μειοψηφίας είναι ίση και περισσότερη από την 
πλειοψηφία. Ακούγεσθε και περισσότερο από ότι προβλέπεται. Βεβαίως ακούει και βλέπει ο 
κόσμος και πρόσφατα έκρινε ο λαός. Εμείς κρίνουμε ότι πρέπει να υπερασπίσουμε τα συμφέροντα του Δήμου και αυτό κάνουμε. 
Ο Δημοτικός Σύμβουλος της πλειοψηφίας κ.  Μιχόπουλος αποχωρεί  από τη 
συνεδρίαση λέγοντας: Αποχωρούμε γιατί καταστρατηγούνται οι θεσμοί, γιατί ζητάμε μία ημέρα 
αναβολή, δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι εξυπηρετούμε τα συμφέροντα της ΔΕΗ. Καταγγέλλουμε την αντιδημοκρατική συμπεριφορά. 
Ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Παγανός, επικεφαλής της πλέον ελάσσονος μειοψηφίας, 
είπε ότι,  για ένα τόσο σοβαρό θέμα  που αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση, για το που πάνε τα 
χρήματα  του Αναπτυξιακού αυτού Πόρου θα πρέπει να ενημερωθώ για να καταψηφίσω ή να 
υπερψηφίσω. 
Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Αναστάσιος Κάβουρας έθεσε σε 
ψηφοφορία τις δύο υποβαλλόμενες προτάσεις. 
Υπέρ της πρότασης του κ. Δημάρχου για τη συζήτηση του θέματος εκτός ημερήσιας 
διάταξης, ως κατεπείγον,  ψηφίζουν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι (15) της πλειοψηφίας κ. Κάβουρας, 
κα Γαλάνη, κ. Δράκος, κ. Δημόπουλος, κ. Μερζιώτης, κ. Σμυρνής, κ. Κλουκίνας, κ. 
Μαρκολέφας, κ. Τζεβελέκος, κα Λύγουρη, κ. Κούτσουρας, κ. Καρατζαφέρης, κ. Κανέλλος, κ. 
Τσέκερης και κ. Μάντης. 
Κατά της πρότασης του κ. Δημάρχου ψηφίζουν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι (6) της μείζονος 
μειοψηφίας κ. Τσιριγώτης κ. Μανιάτης, κ. Βλασόγιαννης, κ. Ρουμπαλάς, κ. Αθανασόπουλος και 
κ. Νικητόπουλος, καθώς και ο Δημοτικός Σύμβουλος (1) κ. Παγανός, επικεφαλής της πλέον 
ελάσσονος μειοψηφίας. 
Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι (2) της ελάσσονος μειοψηφίας κ. Κουρέτας και κ. Κερκεμέζος 
ψηφίζουν ΛΕΥΚΟ δηλ. έδωσαν αρνηττική ψήφο σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του 
άρθρου 96 του Ν. 3463/2006 του Δ.Κ.Κ. 
Υπέρ της πρότασης του Δημοτικού Συμβούλου κ. Τσιριγώτη, επικεφαλής της παράταξης 
της μείζονος μειοψηφίας, για τη συζήτηση του θέματος σε δύο ημέρες, την Τετάρτη 8/6/2011, σε 
έκτακτη συνεδρίαση, προκειμένου να ενημερωθούν, ψηφίζουν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι (6) της 
μείζονος μειοψηφίας κ.  Τσιριγώτης κ.  Μανιάτης,  κ.  Βλασόγιαννης,  κ.  Ρουμπαλάς,  κ. 
Αθανασόπουλος και κ. Νικητόπουλος, καθώς και ο Δημοτικός Σύμβουλος (1) κ. Παγανός, 
επικεφαλής της πλέον ελάσσονος μειοψηφίας. 
Κατά της πρότασης του του Δημοτικού Συμβούλου κ. Τσιριγώτη, επικεφαλής της 
παράταξης της μείζονος μειοψηφίας,  ψηφίζουν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι (15) της πλειοψηφίας κ. 
Κάβουρας, κα Γαλάνη, κ. Δράκος, κ. Δημόπουλος, κ. Μερζιώτης, κ. Σμυρνής, κ. Κλουκίνας, κ. 
Μαρκολέφας, κ. Τζεβελέκος, κα Λύγουρη, κ. Κούτσουρας, κ. Καρατζαφέρης, κ. Κανέλλος, κ. 
Τσέκερης και κ. Μάντης. 
Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι (2) της ελάσσονος μειοψηφίας κ. Κουρέτας και κ. Κερκεμέζος 
ψηφίζουν ΛΕΥΚΟ δηλ. έδωσαν αρνηττική ψήφο σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του 
άρθρου 96 του Ν. 3463/2006 του Δ.Κ.Κ. 
Το Δημοτικό Συμβούλιο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου του άρθρου 67  παρ. 5 
του Ν. 3852/2010, αφού αποφάνθηκε για το κατεπείγον του θέματος, τη συζήτηση του οποίου ζήτησε ο κ. Δήμαρχος, ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ να συζητήσει το παραπάνω 
θέμα, που δεν είναι γραμμένο στην ημερήσια διάταξη και να πάρει απόφαση γι’ αυτό. 
 Στη συνέχεια ο κ. Δήμαρχος εισηγούμενος το 2ο θέμα εκτός ημερήσιας διάταξης  «Περί 
κατανομής διάθεσης και καταβολής του Τέλους Ανάπτυξης Βιομηχανικών Περιοχών 
Παραγωγής Ηλεκτρικού Ρεύματος, επιβολής τέλους εξόρυξης λιγνίτη (λιγνιτόσημο), 
επαναπόδοσης των εδαφών και αξιοποίησης ανενεργών υποδομών», εξέθεσε ότι: 
Με τις διατάξεις του άρθρου 20 του Ν. 2446/1996 επιβάλλεται το Τέλος Ανάπτυξης 
Βιομηχανικών Περιοχών Παραγωγής Ρεύματος από τους θερμικούς λιγνιτικούς σταθμούς των 
Νομών Φλώρινας, Κοζάνης και Αρκαδίας. Το ποσοστό του Τέλους ανάπτυξης ορίζεται στο 0,4% του ετήσιου κύκλου εργασιών της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού και αυτό προορίζεται για τη χρηματοδότηση συγκεκριμένων έργων υποδομής,  ανάπτυξης και  προστασίας του περιβάλλοντος. Η κατανομή των ως άνω κονδυλίων γίνεται αναλογικά σύμφωνα με την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας από τους θερμικούς λιγνιτικούς σταθμούς που λειτουργούν στους τρεις νομούς. 
Μέχρι τις  11.01.2008 η διάθεση των κονδυλίων του Ειδικού Λογαριασμού του Τοπικού 
Πόρου Ανάπτυξης γίνονταν από τους Δήμους κατά 100%,  σύμφωνα με την αριθμ. 
Δ5/ΗΛ/Β/Φ5.179/17788/23.9.2005 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 1370/Β/2005). Με την αριθμ. 
Δ5/ΗΛ/Β/Φ.5.179/456/οικ.575/9.01.2008  Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 12/Β/2008) προβλέπεται η κατανομή του Τοπικού Πόρου Ανάπτυξης κατά 50% στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και κατά 
50% στους ΟΤΑ των Νομών. Αυτή η απόφαση έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα, διότι 
πολλά κονδύλια δεν έφεραν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα με βάση τους σκοπούς για τους 
οποίους διατέθηκαν. 
Με τη Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και Αποκεντρωμένης Διοίκησης – 
Πρόγραμμα Καλλικράτης (νόμος 3852/2010) καταργήθηκε ο θεσμός των Νομαρχιακών 
Αυτοδιοικήσεων και οι ενεργειακοί δήμοι πλέον είναι πέντε σε ολόκληρη την επικράτεια, οι 
Δήμοι Κοζάνης, Εορδαίας, Μεγαλόπολης, Φλώρινας και Αμυνταίου. Σύμφωνα με αυτή τη 
μεταρρύθμιση οι Δήμοι αποκτούν δομή και οργάνωση για το σχεδιασμό και την υλοποίηση 
έργων υποδομής, ανάπτυξης και προστασίας του περιβάλλοντος και είναι έτοιμοι για τη σύνταξη 
και τη διαχείριση του Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΑΠ) της τέταρτης Προγραμματικής 
Περιόδου. 
Στις 28 Απριλίου 2011, μετά την αριθμ. 111/2010 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, 
στο Φιλώτα του Δήμου Αμυνταίου συγκροτήθηκε το «Δίκτυο των Ενεργειακών Δήμων». 
Πρόκειται για τους Δήμους  στις περιοχές των οποίων υπάρχει δραστηριότητα εξόρυξης λιγνίτη 
και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από εργοστάσια της ΔΕΗ Α.Ε. και συγκεκριμένα τους 
Δήμους Αμυνταίου, Εορδαίας, Κοζάνης, Μεγαλόπολης και Φλώρινας. Στους σκοπούς του 
καταστατικού του Δικτύου Ενεργειακών Δήμων περιλαμβάνονται η καταγραφή, η έρευνα και η 
μελέτη της επίδρασης των δραστηριοτήτων  παραγωγής ενέργειας στις περιοχές των ορυχείων 
και των εργοστασίων παραγωγής ενέργειας, η επιστημονική στήριξη των περιοχών των 
ενεργειακών Δήμων για τη μετάβασή τους στη μεταλιγνιτική περίοδο, η αξιοποίηση των 
ανενεργών υποδομών που σχετίζονται με την παραγωγή ενέργειας για αναπτυξιακούς και 
περιβαλλοντικούς σκοπούς, η ανταλλαγή τεχνογνωσίας και πραγματοποίηση κοινών δράσεων 
των μελών του δικτύου, η τεκμηρίωση και διαμόρφωση αναπτυξιακών προτύπων και σκοπών, η 
δημιουργία και λειτουργία της απαιτούμενης εργαστηριακής υποδομής μέτρησης ατμοσφαιρικής 
ρύπανσης και μόλυνσης των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων, καθώς και του εδάφους και η 
διαμόρφωση και οργάνωση θεματικών διαδρομών με άξονα την ενέργεια για την τοπική 
ανάπτυξη των περιοχών των ενεργειακών Δήμων. 
Από το Δίκτυο αποφασίστηκε ομόφωνα η τροποίηση της Υπουργικής Απόφασης που 
αφορά την κατανομή του Τοπικού Πόρου και υποβλήθηκε σχετικό Υπόμνημα στο ΥΠΕΚΑ. Η 
διατήρηση του ενεργειακού χαρακτήρα των Δήμων του Δικτύου  με επενδύσεις ΑΠΕ είναι ένας 
από τους βασικότερους στόχους. 
Λαμβάνοντας υπόψη ότι: 
1. Το ποσό του Τοπικού Πόρου Ανάπτυξης προέρχεται από το Τέλος Ανάπτυξης 
Βιομηχανικών Περιοχών Παραγωγής Ηλεκτρικού Ρεύματος,  δηλαδή από τις περιοχές των 
ενεργειακών δήμων (άρθρο 20 του Ν. 2446/1996 και το άρθρο 1 της Υπουργικής Απόφασης). 
2. Η αξιοποίηση του Τοπικού Πόρου Ανάπτυξης γίνεται μέσω Ειδικών Αναπτυξιακών 
Προγραμμάτων (ΕΑΠ) που έχουν στόχο τη στήριξη των περιοχών αυτών με πρόσθετα έργα, 
λόγω των μεγάλων, σοβαρών και ειδικής βαρύτητας συνεπειών που υφίστανται από τις 
δραστηριότητες της ΔΕΗ , δηλαδή με έργα που εξασφαλίζουν την προοπτική της συντήρησης του βιοτικού επιπέδου και της ποιότητας ζωής των πολιτών (άρθρο 4 της Υπουργικής Απόφασης). 
3. Κύρια προτεραιότητα του Τοπικού Πόρου Ανάπτυξης πρέπει να είναι ο σχεδιασμός και 
η εφαρμογή ειδικών αναπτυξιακών προγραμμάτων με ιεραρχημένες και  στοχευμένες 
παρεμβάσεις με έμφαση στις περιοχές των ενεργειακών Δήμων για την απόκτηση σημαντικών 
έργων υποδομής, προστασίας περιβάλλοντος και βελτίωσης της ποιότητας ζωής και προώθησης 
της κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης, έτσι ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις 
αρνητικές συνέπειες από τις δραστηριότητες της ΔΕΗ και να προετοιμάζουν τις περιοχές 
δραστηριοποίησης της ΔΕΗ για την ομαλή μετάβαση στη μεταλιγνιτική περίοδο. 
4. Βασικό μέλημα θα πρέπει να είναι η ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη 
αξιοποίηση του Τοπικού Πόρου Ανάπτυξης για τη μέγιστη ωφέλεια του τόπου μας. 
Προτείνουμε και εισηγούμαστε
- Η διαχείριση του Τέλους Ανάπτυξης να περιέλθει αποκλειστικά στους ενεργειακούς 
Δήμους, (με  την παρατήρηση να διατεθεί το ποσοστό 5%  που προβλεπόταν με την Υπουργική 
Απόφαση του έτους 2005 για τους μη ενεργειακούς δήμους, που δεν είναι ενταγμένοι στους 
νέους ενεργειακούς δήμους), καθώς και με τη σημερινή τους μορφή έχουν τη δυνατότητα 
σχεδιασμού και υλοποίησης ολοκληρωμένων παρεμβάσεων για την ανάπτυξη των πληττόμενων περιοχών. Μόνο με  τον τρόπο αυτό τα χρήματα του Τέλους Ανάπτυξης θα διοχετευθούν για το σκοπό που προορίζονται, δηλαδή την αποκατάσταση των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και οικονομικών βλαβών από τις δραστηριότητες της ΔΕΗ. Σε  άλλη περίπτωση θα υπάρξει απλώς διασπορά των πόρων και θα χαθεί κάθε έννοια σχεδιασμού, αλλά και δικαιοσύνης απέναντι στις περιοχές που πλήττονται. 
Οι Περιφερειακές Ενότητες Κοζάνης, Φλώρινας και Αρκαδίας να διαχειριστούν ποσοστό 
που δεν υπερβαίνει το 3% του Τοπικού Πόρου Ανάπτυξης, για τις τρέχουσες ανάγκες τους και 
ιδιαίτερα γα τη σύνταξη μελετών εκτέλεσης έργων για την ανάπτυξη των πληττόμενων περιοχών. 
Στην αντίθετη περίπτωση που στη διαχείριση του Τέλους Ανάπτυξης θα εμπλακούν οι 
Περιφέρειες πιστεύουμε ότι πρώτα από όλα θα υπάρξει καταστρατήγηση της φιλοσοφίας του 
Προγράμματος  Καλλικράτης , που θέλει ισχυρούς δήμους με ικανότητα σχεδιασμού των 
πολιτικών τους και διαχείρισης της αναπτυξιακής προοπτικής τους. Εκτός αυτού το σίγουρο είναι 
ότι μεγάλο μέρος των χρημάτων θα συνεχίσει να δαπανάται σε περιοχές που δεν έχουν καμία 
σχέση με τα ορυχεία και τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.  Ετσι οι υπόλοιποι 
Δήμοι των περιφερειών στις οποίες δεν βρίσκονται λιγνιτικά πεδία χωρίς να έχουν καμία 
επιβάρυνση στο φυσικό τους περιβάλλον, στην ατμοσφαιρική ρύπανση, στις αναπτυξιακές τους 
δυνατότητες και στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού τους θα ωφελούνται σε βάρος των 
λιγνιτικών περιοχών, που θα στερούνται πόρων τους οποίους θα αξιοποιούσαν για την 
αποκατάσταση των βλαβών που δημιουργούνται από τη δραστηριότητα της ΔΕΗ Α.Ε. και την 
προετοιμασία τους για τη μεταλιγνιτική περίοδο. 
Επίσης εισηγούμαστε: 
- Τη διεκδίκηση για αύξηση του ποσοστού του Τέλους Ανάπτυξης από 0,4% σε 1,2%, καθώς με 
την υφιστάμενη χρηματοδότηση δεν υπάρχει δυνατότητα για αποκατάσταση των  βλαβών στο 
φυσικό περιβάλλον και υλοποίηση έργων ανάπτυξης για την προετοιμασία της μεταλιγνιτικής 
περιόδου από τους ενεργειακούς Δήμους. 
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι το ανταποδοτικό Τέλος από τις Ανανεώσιμες Πηγές 
Ενέργειας, παρόλο που δε δημιουργούν τα περιβαλλοντικά προβλήματα που δημιουργούν οι 
λιγνιτικοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, είναι 3% και αποδίδεται αποκλειστικά 
στους Δήμους στα όρια των οποίων αναπτύσσονται.  Επίσης η ειδική εισφορά των 
πετρελαιοειδών προϊόντων, κατά τον εκτελωνισμό των προϊόντων αυτών ορίστηκε σε ποσοστό 
1,2% της αξίας τους και αποδίδεται στους δήμους που λειτουργούν διυλιστήρια το 15% του 
ποσού για την απευθείας από αυτούς διαχείρισή του.  
-  Την επιβολή «Τέλους Εξόρυξης Λιγνίτη – (Λιγνιτόσημο)» και στη ΔΕΗ Α.Ε., όπως στους 
ιδιώτες και το τέλος  αυτό να αποδίδεται στους δήμους απευθείας, όπως το λατομικό τέλος, στα 
όρια των οποίων γίνεται η εξόρυξη. Τα δικαιώματα εξόρυξης λιγνίτη παραχωρήθηκαν στη ΔΕΗ 
με το Νομοθετικό Διάταγμα 4029/1959 και το νόμο 134/1975. Τα αποκλειστικά αυτά δικαιώματα είναι πολύς μεγάλης διάρκειας και δεν συνδέονται άμεσα με καμία υποχρέωση καταβολής τέλους χρήσης. Το τέλος ύψους 6%, με το οποίο επιβαρύνονται τα ορυχεία ιδιωτικής εκμετάλλευσης, επιβάλλεται όταν ο λιγνίτης πωλείται σε τρίτους και όχι όταν προορίζεται για ίδια χρήση, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της ΔΕΗ. Από το 1993 στη ΔΕΗ Α.Ε., μετά τη μετοχοποίησή της, συμμετέχουν και ιδιώτες (49%), επομένως το ανωτέρω στοιχείο συνεπάγεται δύο διαφορετικά είδη μεταχείρισης μεταξύ ιδιωτικών λιγνιτωρυχείων και της ΔΕΗ. 
-   Τη διεκδίκηση από τη ΔΕΗ των παλιών ορυχείων και την αξιοποίησή τους για αναπτυξιακούς 
σκοπούς. Η αποκατάσταση των εκτάσεων των παλιών ορυχείων και επαναπόδοσή τους στις 
τοπικές κοινωνίες, μέσω των Δήμων για τη χρήση τους, ως κοινοχρήστων χώρων αναψυχής, 
καλλιεργήσιμων εκτάσεων, όπου αυτό είναι δυνατό και τη δημιουργία θερμοκηπιακών πάρκων 
και παραγωγής βιομάζας θα δώσει αναπτυξιακή προοπτική στις πληττόμενες περιοχές. Επίσης, η απόδοση των εγκαταλελειμμένων κτιρίων της ΔΕΗ στο Δήμο για τη δημιουργία θεματικών 
δομών που έχουν σχέση με την ενέργεια και το περιβάλλον θα συμβάλλει θετικά στην 
ευαισθητοποίηση των πολιτών. 
-  Η μείωση των δυνατοτήτων απασχόλησης στη ΔΕΗ Α.Ε., καθώς πρόθεση της επιχείρησης 
είναι να μην γίνουν νέες προσλήψεις προσωπικού, η προοπτική να σταματήσει η λειτουργία 
πεπαλαιωμένων και ιδιαίτερα ρυπογόνων μονάδων  παραγωγής ενέργειας, όπως έγινε με τις Ι και ΙΙ Μονάδες της ΔΕΗ Μεγαλόπολης, και οι δεσμεύσεις της χώρας για σταδιακή ενεργειακή 
απεξάρτηση από το λιγνίτη, δείχνουν ότι η στρατηγική ανάπτυξης της περιοχής πρέπει να 
αλλάξει κατεύθυνση. Η κατεύθυνση θα πρέπει να έχει άμεση σχέση για την αξιοποίηση των 
συγκριτικών πλεονεκτημάτων με τη βιώσιμη διαχείριση των φυσικών πόρων, τη δημιουργία νέων υποδομών και την αξιοποίηση των ήδη υπαρχόντων, τη δημιουργία ενός περιβαλλοντικά φιλικού προφίλ για την περιοχή, στοχεύοντας στον οικολογικό τουρισμό και δραστηριοποιώντας την τοπική οικονομία με τη διασφάλιση θέσεων εργασίας και τη δημιουργία νέων, με τη μείωση των ρύπων και των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, τη διαχείριση του υδάτινου δυναμικού του 
υπόγειου αλλά κι του υπέργειου με τη δημιουργία της μεγάλης υδατοδεξαμενής στον Ελισσώνα 
και την πίεση της ΔΕΗ για την αποκατάσταση των εδαφών που για πολλά χρόνια δεν έχει πράξει 
Ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Τσιριγώτης, επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, είπε: 
Επαναλαμβάνω για μία άλλη φορά ότι το θέμα που αφορά την Υπουργική Απόφαση περί της 
διάθεσης και της κατανομής του Πόρου της ΔΕΗ είναι πάρα πολύ σοβαρό  για να συζητηθεί ως 
θέμα εκτός ημερησίας διάταξης.  Κάνοντας αναφορά σε  ένα μικρό ιστορικό θα  πω ότι από το 
1995  είχε γίνει ένας τιτάνιος αγώνας του Δήμου Μεγαλόπολης και του Δήμου Ανατολικής 
Φαλαισίας για να εντοπισθεί το Τέλος στο Λεκανοπέδιο της Μεγαλόπολης. Με αυτό τον τρόπο 
είχαμε αποκλείσει τον υπόλοιπο Νομό Αρκαδίας. Με την Απόφαση του 2005 του τότε Υπουργού κ. Σιούφα η κατανομή ήταν 80% στο Λεκανοπέδιο και 20% στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αρκαδίας και από το 80% ποσοστό 60% ήταν μόνο για το Δήμο Μεγαλόπολης. 
Μετά από πιέσεις των Νομαρχών Δυτικής Μακεδονίας και Αρκαδίας άλλαξε και πήγε στο 
πενήντα (50%) – πενήντα (50%), με αποτέλεσμα ο Δήμος Μεγαλόπολης να χάνει 3,5 εκατ. € το 
χρόνο.  Ένα σημαντικό ποσό για την ανάπτυξη και την προοπτική του Καλλικρατικού Δήμου 
Μεγαλόπολης. Είχε αρχίσει να συζητείται από τον Υπουργό τον κ. Παυλόπουλο ο θεσμός του 
Καλλικράτη, να μιλάμε για τον Β  Καποδίστρια και εμείς είχαμε τρέξει μέσω του Συμβουλίου 
της Επικρατείας (ΣτΕ) να διεκδικήσουμε, δεν ξέρω τι έχει γίνει εάν έχει συζητηθεί ή αποσυρθεί, 
μαζί  με το Δήμο Γόρτυνος, ο οποίος  γνωρίζω ότι δεν την έχει αποσύρει, κατά της απόφασης του 2008 του τότε Υπουργού κ. Φώλια.  Ερχεται ο Καλλικράτης να παίρνει η Περιφέρεια τα χρήματα και να τα πηγαίνει σε όλη την Περιφέρεια. Εμείς δεν πρόκειται να συμφωνήσουμε για τους μη ενεργειακούς Δήμους, δεν πρόκειται να συμφωνήσουμε κε Δήμαρχε και αυτή θα είναι εάν θέλετε και η ουσιαστική μας διαφορά. 
Ο Δήμαρχος κ. Παναγιώτης Γ. Μπούρας είπε ότι:  Για τους μη ενεργειακούς Δήμους 
ποσοστό, είπα στην αρχή σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση του 2005 και θα αναφέρεται 
ονομαστικά,  πρόθεση είναι να πηγαίνει στις πληττόμενες περιοχές. 
Ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Τσιριγώτης, επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, 
συνεχίζοντας, είπε: Διαφωνούμε με το 3% στις Περιφέρειες. Θα πρέπει να είμαστε κάθετοι, όπως τα πετρελαιοειδή, όχι ως προς το ποσοστό, ως προς το 100% της διαχείρισης του πόρου από τους ενεργειακούς Δήμους, με την παρένθεση του 5% για τους μη ενεργειακούς πρώην Δήμους, χωρίς Επιτροπές,  Τεχνικό και Οικονομικό Επιμελητήριο,  χωρίς άλλες Επιτροπές και άλλους εκπροσώπους Φορέων, χωρίς εκπρόσωπο της ΤΕΔΚΑ.  Όλα τα χρήματα να τα διαχειρίζεται το Δημοτικό Συμβούλιο με αποφάσεις του. 
Βεβαίως και θα συμφωνήσουμε με τέλος εξόρυξης λιγνίτη σε ποσοστό 6%. Να μπει μία 
ασφαλιστική δικλείδα από τον Υφυπουργό τον κ. Μανιάτη οποιαδήποτε θα είναι η τύχη της ΔΕΗ 
με την ιδιωτικοποίηση, γιατί είναι σίγουρο ότι το 2012 θα ιδιωτικοποιηθεί, να είναι δέσμευση της 
πολιτείας, όχι με Υπουργική Απόφαση με νόμο, να είναι δέσμευση ότι αυτό το ειδικό τέλος όποια 
και να είναι η τύχη της ΔΕΗ θα παραμείνει. 
Τέλος για τα εδάφη διαφωνούμε και διαφωνούμε, ως προς το ότι πρώτα πρέπει να 
φροντίσει η ΔΕΗ για την αποκατάσταση των εδαφών και μετά να τα παραχωρήσει  στο Δήμο. 
Γιατί εάν πάμε από τώρα να διεκδικήσουμε αυτά τα εδάφη της ΔΕΗ θα γλιτώσει τουλάχιστον με 
τις παλιές μελέτες σημερινά 10 εκατ. ευρώ . Θα υλοποιήσει μέσα από τις εγκρίσεις που έχει πάρει την αποκατάσταση των εδαφών και μετά να τα παραχωρήσει στο Δήμο. Αυτή είναι η 
διαφοροποίησή μας ως προς τα εδάφη. 
Κλείνοντας, λοιπόν, αναλαμβάνετε, κε Δήμαρχε, καίρια την ευθύνη να φέρετε εις πέρας 
αυτό το δύσκολο έργο που είναι η διαπραγμάτευση για την Υπουργική Απόφαση. Αναλαμβάνετε 
καίρια την ευθύνη να το φέρετε εις πέρας. Εμείς θα είμαστε δίπλα εκεί που ανέφερα και 
τοποθετήθηκα. Και προτείνω και αυτό εάν οι αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου δεν γίνουν 
δεκτές, να προχωρήσουμε από μόνοι μας, γιατί στο τέλος μόνοι μας θα μείνουμε, γιατί γνωρίζω 
πως λειτουργούν οι Κοζανίτες, οι Εορδαίοι κ.α. με το πρώτο κομμάτι αλλάζουν όσα έχουμε 
συμφωνήσει. Θα μείνουμε μόνοι μας και θα διεκδικούμε. 
Κλείνοντας λοιπόν το 100% στη Μεγαλόπολη με τα έξι Τοπικά Διαμερίσματα του πρώην 
μη Ενεργειακού Δήμου. Ναι στο 6% εξόρυξης του λιγνίτη και  στα εδάφη  μετά  την υλοποίηση 
της αποκατάστασής τους τη νόμιμη δέσμευση και υποχρέωση που έχε η ΔΕΗ να αποδοθούν στο Δήμο. 
Σε αντίθετη περίπτωση να δρομολογηθούν δυναμικές κινητοποιήσεις όχι  στη 
Μεγαλόπολη, στο Υπουργείο στον κ. Μανιάτη, να κινητοποιήσουμε τους Συλλόγους όλου του 
Λεκανοπεδίου, της Αθήνας, τους Πατριωτικούς Συλλόγους και άλλους να κάνουμε δυναμική 
κινητοποίηση στο Υπουργείο ΥΠΕΚΑ στον κ. Μανιάτη. Και η δέσμευση όπως σας είπα να είναι 
σε νομοθετική ρύθμιση η διασφάλιση αυτού του Πόρου σε οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση της 
ΔΕΗ. 
Ο Δημοτικός  Σύμβουλος  της ελάσσονος μειοψηφίας κ. Κουρέτας είπε: 
Εννοείται ότι συμφωνούμε στο αυτονόητο, που είναι η διεκδίκηση από το Δήμο μας αυτού που 
μας ανήκει και που μέχρι τώρα υπάρχει μια αδικία σε βάρος μας από την υπόλοιπη Αρκαδία, από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Οι Δήμοι που είναι και ευνοημένοι,  που στέλνουν προσωπικό εδώ και δουλεύει, να είναι ευνοημένοι, να παίρνουν και κομμάτι από το λιγνιτόσημο. 
Εμείς  πρέπει να   μείνουμε ενωμένοι και να έχουμε μια σκληρή στάση απέναντι σε αυτό 
το θέμα. Είμαστε εδώ μόνοι εναντίον όλων και οι Βουλευτές μας και οι πάντες είναι υπέρ της 
Περιφέρειας και ο Περιφερειάρχης  κοιτάζει τα συμφέροντα της Περιφέρειας. Εμείς πρέπει να 
μείνουμε όλοι μαζί, ο Δήμος και τα Σωματεία και όλοι οι Μεγαλοπολίτες, πρέπει να 
διεκδικήσουμε  αυτό που μας ανήκει και είναι το συμφέρον μας. 
Συμφωνούμε και  σε αυτό και ως προς το τέλος εξόρυξης και στο ότι πρέπει να πιεστεί η 
ΔΕΗ να αποκαταστήσει τα εδάφη που δεν έχει κάνει τίποτα σε αυτό. Το θέμα  δεν είναι να μας τα 
αποδώσει μία μέρα, έχει κάποιες υποχρεώσεις αναλάβει, να τα αποκαταστήσει. Πρέπει να 
πιέσουμε και προς αυτό το θέμα. Δυναμική διεκδίκηση όλων αυτών. 
Ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Παγανός, επικεφαλής της πλέον ελάσσονος μειοψηφίας, 
είπε:  Θετικά είναι αυτά που πρέπει να διεκδικήσουμε, δεν διαφωνεί κανένας ως προς αυτό. 
Αλλά πρέπει να επισημάνω ένα σημείο που είναι το βασικότερο αυτό. Σήμερα δεν έχουμε να 
κάνουμε με μία ΔΕΗ, όπως ήταν πριν 15-20 χρόνια. Έχουμε να κάνουμε με μια ΔΕΗ που θα 
ιδιωτικοποιηθεί, θα  περάσει σε ιδιωτικό φορέα και από εκεί και πέρα δεν θα εξυπηρετεί λαϊκά 
συμφέροντα, συμφέροντα του λαού μας και της περιοχής μας. Εκεί ακριβώς πρέπει να 
επισημάνουμε και να δούμε τη σύγκρουση, που πρέπει να είναι μία  σύγκρουση σοβαρή πλέον με 
αυτές τις εξελίξεις μέσα στο χώρο της ΔΕΗ και γενικότερα. Γιατί εκεί θα παίξουν ρόλο οι 
ιδιωτικοποιήσεις και τα συμφέροντα. 
Να μη δώσουμε λιγνιτόσημο σε άλλες περιοχές, στους μη ενεργειακούς Δήμους και τις 
Περιφέρειες. Ταυτόχρονα θα πρέπει να δούμε  τον τρόπο πάλης που θα έχουμε και να έρθει  πάλι το θέμα σε ένα Δημοτικό Συμβούλιο, να έρθουμε  με συγκεκριμένες θέσεις και εκτιμήσεις, για κινητοποιήσεις κατά αυτών που διαφεντεύουν για την αξιοποίηση της ΔΕΗ υπέρ ιδιωτικών 
συμφερόντων, πολιτικής πάλης, προκειμένου να έχουμε τα αποτελέσματα που θέλουμε. 
Πρέπει να γίνει  μια  συναίνεση των απόψεων, των θέσεων της κάθε παράταξης εδώ μέσα 
και θα πρέπει αυτό να γίνει μέσα στους συμπολίτες μας και την ευρύτερη περιοχή, για να 
μπορέσουν και αυτοί να σταθούν δίπλα μας στις δύσκολες στιγμές. Με συγκεκριμένες προτάσεις και θέσεις, ώστε να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε την εξέλιξη των γεγονότων που έχουμε προς το συμφέρον του τόπου. 
Το Δημοτικό Συμβούλιο μετά από διαλογική συζήτηση, αφού έλαβε υπόψη του τις 
διατάξεις του Ν. 3463/2006 του Δ.Κ.Κ., τις διατάξεις του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της 
Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης», τις διατάξεις 
του άρθρου 20 του Ν. 2446/1996, Δ5/ΗΛ/Β/Φ5.179/17788/23.9.2005 (ΦΕΚ 1370/Β/2005) 
Υπουργική Απόφαση,  την αριθμ. Δ5/ΗΛ/Β/Φ.5.179/456/οικ.575/9.01.2008 (ΦΕΚ 12/Β/2008) 
Υπουργική Απόφαση και την ανωτέρω εισήγηση, ΟΜΟΦΩΝΑ: 
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ 
1. Να  γίνει τροποποίηση – συμπλήρωση της αριθμ. Δ5/ΗΛ/Β/Φ.5.179/456/οικ575/9-1-2008 
(ΦΕΚ12/2008 τεύχος Α ), «Περί κατανομής, Διάθεσης και καταβολής του Τέλους Ανάπτυξης 
βιομηχανικών Περιοχών Παραγωγής Ηλεκτρικού Ρεύματος από Λιγνιτικούς Σταθμούς όπως 
τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε η αριθμ. Δ5/ΗΛ/Β/Φ5.179/17788/23.9.2005 Υπουργική 
Απόφαση (ΦΕΚ 1370/Β/2005)»,  και να  γίνει κατανομή και διάθεση του Τέλους Ανάπτυξης που 
έχει θεσμοθετηθεί με τις διατάξεις του άρθρου 20 του Ν. 2446/1996 (ΦΕΚ 276 Α ) 
αποκλειστικά στους νέους ενεργειακούς Δήμους, για την εκτέλεση συγκεκριμένων δράσεων, υπηρεσιών, μελετών και  έργων υποδομής, ανάπτυξης και προστασίας του περιβάλλοντος, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 20 του Ν. 2446/1996. 
 Οι νέοι Καλλικρατικοί ενεργειακοί Δήμοι, μετά την εφαρμογή του Ν. 3852/2010 «Νέα 
Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και  της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα 
Καλλικράτης», έχουν τη δυνατότητα σχεδιασμού και υλοποίησης ολοκληρωμένων παρεμβάσεων για την υλοποίηση αναπτυξιακών προγραμμάτων στα πλαίσια των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων για την ανάπτυξη με την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής, την προστασία και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος, με σκοπό την εξασφάλιση της προοπτικής της συντήρησης του βιοτικού επιπέδου, την τόνωση της οικονομίας, τη μείωση της ανεργίας και τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων ενόψει μάλιστα της σταδιακής ύφεσης των δραστηριοτήτων της ΔΕΗ ΑΕ και της μεταλιγνιτικής περιόδου. 
Η κατάρτιση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων με συγκεκριμένα έργα υποδομής, 
ανάπτυξης και προστασίας του περιβάλλοντος να γίνεται  με ευθύνη των Δημοτικών 
Συμβουλίων, απευθείας,  χωρίς να εμπλέκονται εκπρόσωποι άλλων φορέων (ΤΕΔΚ, ΤΕΕ, 
Οικονομικού Επιμελητηρίου, Επιμελητηρίου κ.ά), τα οποία θα  έχουν την ευθύνη της 
παρακολούθησης της πορείας  των Ειδικών  Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (Ε.Α.Π.) και της 
απορροφητικότητας των κονδυλίων, με στόχο τη στήριξη των περιοχών με πρόσθετα έργα λόγω των μεγάλων σοβαρών και ειδικής βαρύτητας συνεπειών που υφίστανται από τις δραστηριότητες της Δ.Ε.Η  ΑΕ 
Γιατί μόνο με  τον τρόπο αυτό τα χρήματα του θεσμοθετημένου Τέλους Ανάπτυξης θα 
διοχετευθούν για το σκοπό που προορίζονται, δηλαδή την αποκατάσταση των περιβαλλοντικών, 
κοινωνικών και οικονομικών βλαβών από τις δραστηριότητες της ΔΕΗ. 
Σε  άλλη περίπτωση θα υπάρξει απλώς διασπορά των πόρων και θα χαθεί κάθε έννοια 
σχεδιασμού, αλλά και δικαιοσύνης απέναντι στις λιγνιτικές περιοχές που πλήττονται από την 
ανάπτυξη  των δραστηριοτήτων της Δ.Ε.Η. ΑΕ στην περιοχή τους.  Το σίγουρο είναι ότι μεγάλο 
μέρος των χρημάτων θα συνεχίσει να δαπανάται σε περιοχές που δεν έχουν καμία σχέση με τα 
ορυχεία και τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Σε περιοχές στις οποίες δεν 
βρίσκονται λιγνιτικά πεδία, χωρίς να έχουν καμία επιβάρυνση στο φυσικό τους περιβάλλον, στην 
ατμοσφαιρική ρύπανση, στις αναπτυξιακές τους δυνατότητες και στην ανάπτυξη του ανθρώπινου 
δυναμικού τους και  θα ωφελούνται σε βάρος των λιγνιτικών περιοχών, που θα στερούνται πόρων τους οποίους θα αξιοποιούσαν για την αποκατάσταση των βλαβών που δημιουργούνται από τη δραστηριότητα της ΔΕΗ Α.Ε. και την προετοιμασία τους για τη μεταλιγνιτική περίοδο.  
Επιπρόσθετα,  θα υπάρξει  καταστρατήγηση της φιλοσοφίας του Προγράμματος 
 Καλλικράτης , που θέλει ισχυρούς δήμους με ικανότητα σχεδιασμού των πολιτικών τους και 
διαχείρισης της αναπτυξιακής προοπτικής τους. 
Για  τους όμορους των ενεργειακών Δήμων,  μη  ενεργειακούς Καλλικρατικούς 
Δήμους,  στους  οποίους  έχουν  ενταχθεί τα Τοπικά Διαμερίσματα και οι οικισμοί των πρώην μη ενεργειακών δικαιούχων Δήμων,  σύμφωνα με αριθμ.  Δ5/ΗΛ/Β/Φ5.179/17788/23.9.2005 
Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 1370/Β/2005)»,  να κατανεμηθεί το ποσοστό που ορίζεται σε αυτή. 
Ειδικότερα, τα κονδύλια που θα κατανέμονται για την Περιφερειακή Ενότητα 
Αρκαδίας να διατίθενται ως εξής: 
Ι. Σε ποσοστό 95% του συνολικού ποσού που αντιστοιχεί στον ενεργειακό Δήμο 
Μεγαλόπολης. 
ΙΙ. Σε ποσοστό 5% του συνολικού ποσού που αντιστοιχεί στον όμορο με τον ενεργειακό 
Δήμο, μη ενεργειακό Δήμο Γορτυνίας, στον οποίο είναι ενταγμένες οι Τοπικές Κοινότητες και 
Οικισμοί του πρώην μη ενεργειακού Δήμου Τρικολώνων, που βρίσκονται στην περιοχή του 
Λεκανοπεδίου Μεγαλόπολης, όπως προβλεπόταν με την Υπουργική Απόφαση του έτους 2005. 
2.   Να γίνει αύξηση του ποσοστού του Τέλους Ανάπτυξης Βιομηχανικών Περιοχών Παραγωγής 
Ρεύματος από τους θερμικούς λιγνιτικούς σταθμούς από 0,4% σε 1,2%, καθότι με τα ποσά  που αναλογούν δεν δίδεται η δυνατότητα στους ενεργειακούς Δήμους για την αποκατάσταση των 
βλαβών  του φυσικού περιβάλλοντος και την υλοποίηση  μεγάλων πρόσθετων έργων ανάπτυξης, για την προετοιμασία της μεταλιγνιτικής περιόδου.  Αλλωστε, αξίζει να σημειωθεί ότι το ανταποδοτικό Τέλος από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, παρόλο που δε δημιουργούνται 
περιβαλλοντικά προβλήματα, που προκαλούν οι λιγνιτικοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής 
ενέργειας, είναι 3% και αποδίδεται αποκλειστικά στους Δήμους στα όρια των οποίων 
αναπτύσσονται. Επίσης η ειδική εισφορά των πετρελαιοειδών προϊόντων, κατά τον εκτελωνισμό 
των προϊόντων αυτών, που ορίζεται σε ποσοστό 1,2% της αξίας τους και αποδίδεται στους 
δήμους που λειτουργούν διυλιστήρια το 15% του ποσού για την απευθείας από αυτούς διαχείρισή του.  
3.  Να γίνει επιβολή «Τέλους Εξόρυξης Λιγνίτη – (Λιγνιτόσημο)» σε βάρος της ΔΕΗ Α.Ε.,  το 
οποίο θα αποδίδεται στους δήμους απευθείας, όπως το λατομικό τέλος, στα όρια των οποίων 
γίνεται η εξόρυξη. Το γεγονός ότι, τα αποκλειστικά δικαιώματα εξόρυξης λιγνίτη που έχουν 
παραχωρηθεί στη ΔΕΗ με το Νομοθετικό Διάταγμα 4029/1959 και το νόμο 134/1975 και την 
απαλλάσσουν από την υποχρέωση της επιβολής τέλους εξόρυξης λιγνίτη, που επιβάλλεται όταν ο λιγνίτης πωλείται σε τρίτους και όχι όταν προορίζεται για ίδια χρήση,  με το οποίο επιβαρύνονται τα ορυχεία ιδιωτικής εκμετάλλευσης, εφόσον από το 1993 στη ΔΕΗ Α.Ε., μετά τη μετοχοποίησή της, συμμετέχουν και ιδιώτες (49%), αποτελεί διαφορετική μεταχείριση μεταξύ ιδιωτικών λιγνιτωρυχείων και της ΔΕΗ. Α.Ε, 
4. Να γίνει απόδοση των εξαντλημένων εδαφών των παλιών ορυχείων στο Δήμο, μετά την 
αποκατάστασή τους, για την αξιοποίησή τους για αναπτυξιακούς σκοπούς. Η αποκατάσταση των εκτάσεων των παλιών ορυχείων και η επαναπόδοσή τους στις τοπικές κοινωνίες, μέσω των 
Δήμων για τη χρήση τους, ως κοινοχρήστων χώρων αναψυχής, καλλιεργήσιμων εκτάσεων, όπου αυτό είναι δυνατό και τη δημιουργία θερμοκηπιακών πάρκων και παραγωγής βιομάζας θα δώσει αναπτυξιακή προοπτική στις πληττόμενες περιοχές. 
5. Να γίνει η απόδοση των εγκαταλελειμμένων κτιρίων της ΔΕΗ στο Δήμο για τη δημιουργία 
θεματικών δομών που έχουν σχέση με την ενέργεια και το περιβάλλον θα συμβάλλει θετικά στην 
ευαισθητοποίηση των πολιτών. 
Σε περίπτωση μη ικανοποίησης των δίκαιων αιτημάτων μας θα προβούμε σε μαζικές 
κινητοποιήσεις προς την κατεύθυνση του αρμόδιου Υπουργείου και κατά της λειτουργίας των 
Λιγιτικών Μονάδων της περιοχής του Δήμου μέχρι την επίτευξη του τελικού σκοπού μας. 
Η απόφαση αυτή έλαβε αύξοντα αριθμό  179/2011. 
Γι αυτό συντάχθηκε το παρόν πρακτικό και υπογράφεται όπως κατωτέρω. 
Ο Δήμαρχος Ο Πρόεδρος Δ.Σ. Τα Μέλη 
Παναγιώτης Γ. Μπούρας
Μεγαλόπολη  10 / 06 /2011 
Ακριβές αντίγραφο 
Ο Πρόεδρος 

      
Αναστάσιος Γ. Κάβουρας 
ΑΔΑ: 4Α39ΩΛ8-0

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΔΗΜΟΣ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ - ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ 2012

Χειροτονία Πρεσβυτέρου στην Ιερά Μητρόπολη Μεσσηνίας

Η ΠΑΡΡΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΜΑΡΤΗΜΑ;